söndag 16 februari 2014

Fläskpannkaka (lchf)

Nu har jag testat ett recept på lchf-fläskpannkaka
som är väldigt gott. Receptet hittade jag här på
Min vana trogen har jag ändrat lite i receptet,
främst för att få pannkakan att så mycket som 
möjligt likna familjens favorit-fläskpannkaka.
Det lyckades då även maken tyckte den var god
och väldigt lik vår vanliga fläskpannkakan.



FLÄSKPANNKAKA       lchf

4 portioner

8 ägg
2 msk fiberhusk
0,5 dl kokosnötsmjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk salt
5 dl grädde
4 dl vatten
2 pkt bacon


1. Lägg ugnen på 200 grader
2. Vispa upp äggen.
3. Blanda ihop fiberhusk, kokosnötsmjöl, bakpulver och salt.
4. Blanda försiktigt ner lite i taget av blandningen, under kraftig
     vispning, i äggvispet. Vispa så det inte blir några klumpar.
5. Häll sedan i grädde och vatten under kraftig vispning.
     (Går bra att ta mjölk istället för grädde och vatten.)
6. Skär baconet i bitar.
7. Vispa upp smeten och häll den i en stor, smord ugnsform.
8. Lägg baconbitarna ovanpå smeten i formen.
9. Grädda i 200 grader, mitt i ugnen, i 25 - 30 minuter.






4 kommentarer:

  1. mmm...så gott! Ska testa en sådan fast med kokosmjölk! :)
    Ha en fin dag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Gjorde denna igår och det blev jättebra. Kommer att göra fler gånger! Tack för receptet. Just nu håller jag på med Jills frallor och återkommer med hur de blev.

    SvaraRadera
  3. Vill testa .Men går det bra med kokos mjöl . Hittar inte kokosnötmjöl .

    SvaraRadera
  4. Vill testa .Men går det bra med kokos mjöl . Hittar inte kokosnötmjöl .

    SvaraRadera