söndag 8 september 2013

Snabb och god Fläskytterfilégryta (lchf)

Rätt så ofta hittar man fläskytterfilé till specialpris
och då brukar jag passa på att köpa.
I morse då vi var och veckohandlade hamnade en 
fläskytterfilé i kundvagnen och till middagen serverades
en snabb och god gryta med filén.
Definitivt snabbare än att tillreda ytterfilén hel i ugnen
och mycket gott dessutom.



SNABB OCH GOD FLÄSKYTTERFILÈGRYTA      lchf

6 portioner

1 fläskytterfilé  ca 1 kg
2 gula lökar
1 röd paprika
1 liten burk champinjoner
smör till stekning
salt
svartpeppar 
Roasted Garlic & Pepper
Chili Explosion
2 dl creme fraiche
1 ask creme cheese,  vitlök och örter
2 dl grädde
1 msk soja
1 msk kalvfond
persilja


1. Putsa ytterfilén och skär i skivor som sedan delas i två bitar.
2. Ansa lök och paprika och skär i grova bitar.
3. Fräs köttbitarna i smör i en stor stekpanna på hög värme 
     så de får en fin yta. Krydda på köttet och flytta över det på ett fat.
4. Fräs därefter lök, paprika och champinjoner i smör i stekpannan.
5. Blanda ner creme cheese, creme fraiche och grädde i stekpannan,
     smaka av med soja, kalvfond och ev mera kryddor.
6. Blanda ner köttbitarna i grytan och låt allt småputtra ca 10 minuter.
7. Strö på klippt persilja vid serveringen.

Servera med valfria tillbehör.






4 kommentarer:

  1. Mmm...låter smaskens! :)
    Ha en fin måndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Det tog jättelång tid för mig att få köttet vitt inuti! Måste det vara det? För det tog jättelång tid och till slut fick jag nöja mig även fast det såg lite rosa ut inuti! Är det någon fara? Hur lång tid brukar det ta och blir inte fläskytterfilé helt vit inuti som fläskfilé eller vad gjorde jag för fel? :((

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Förstår inte varför det skulle ta lång tid att få köttet genomstekt särskilt när det är skuret i mindre bitar, det brukar bli snabbt klart! Som jag skrev i receptet brukar jag först bryna köttbitarna och sedan får de puttra i såsen ca 10 minuter och då är köttet färdigt.

      Radera