lördag 21 september 2013

Äppelkaka i långpanna

Nu och då, i äppeltider, letar jag fram receptet
på den här saftiga och goda äppelkakan, ur min recepthög.
Alltid lika krångligt att hitta så nu är det dags att få in
receptet här på bloggen.
Jag skär min kaka i 36 bitar och det går bra att frysa in
kakbitarna också.
Mitt äppelträd gav ingen frukt i år men det finns ett stort
äppelträd strax utanför vår tomt bredvid cykelvägen
och där finns det massor med äpplen att plocka :)





ÄPPELKAKA I LÅNGPANNA

4 ägg
200 g smör
2,5 dl socker
4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
äpplen i klyftor
kanel
pärlsocker

ugnsvärme 175 grader

1. Klä en långpanna med bakplåtspapper och smörj pappret.
2. Smält smöret
3. Vispa äggen och sockret vitt och pösigt.
4. Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker
     och sikta ner det i äggsmeten.
5. Blanda smöret och mjölken och häll ner det i smeten,
     rör ihop till en jämn och slät smet.
6. Häll smeten i långpannan och bred ut den jämt.
7. Skala äpplen och skär i klyftor och täck smeten med klyftorna.
8. Strö på kanel och därefter pärlsocker.
9. Grädda mitt i ugnen på 175 grader ca 30 minuter.

Skär kakan i bitar och njut av en mycket god äppelkaka.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar