lördag 3 november 2012

Lchf bröd

Det här brödet har jag bakat två gånger de senaste
två veckorna och det är så gott.
Jag utgick från ett recept jag hittade på 
Mat & Hälsa:s FB-sida och sedan ändrade jag lite
och la till en del ingredienser.
Vill man inte ha hela frön i brödet går det 
säkert bra att finhacka pumpafrön och solrosfrön.
Brödet har blivit en stor favorit för mig och dottern.



LCHF BRÖD

1 limpa

6 ägg
250 g keso
1 dl hasselnötsmjöl
2 dl mandelmjöl
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl solrosfrön
0,5 dl sesamfrön
2 tsk chiafrön
2 tsk hela psylliumfrön
1 tsk salt
2 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Klä en brödform med bakpapper.
3. Vispa ihop ägg och keso.
4. Blanda ihop alla torra ingredienser och rör ner i äggvispet.
5. Blanda allt väl och häll ner smeten i brödformen.
6. Låt smeten stå och svälla ca 10 minuter.
7. Grädda på nedersta falsen i 175 grader i ca 75 - 80 minuter.
8. Låt svalna under bakduk.




3 kommentarer: