onsdag 4 januari 2012

Lite Lchf-snack och Snickers

Lite svårt att fatta att vi är inne i januari när man tittar ut
 genom fönstret, regn, snålblåst och inte en gnutta snö alls!
För mig är det helt OK, eftersom jag inte är så förtjust i vintern!
Julen är bortstädad och jag känner mig riktigt nöjd över att jag inte
gått upp i vikt alls, trots alla helger:)
Egentligen är julmaten riktigt bra när man äter enligt LCHF,
det mesta passar perfekt!
För mig är det en perfekt livsstil,
god, bra mat och att aldrig behöva vara hungrig!
Det är heller inga problem trots att den manliga delen av familjen
fortfarande vill ha sina potatisar, pasta och bröd!
Jag låter bara bli att äta av sådan mat, helt enkelt!
Nu sedan början av september har jag gått ner 8 kg,
det känns nästan som en bonus:))
Med tanke på sommaren som ligger framför,
 har jag bestämt mig för att bli av med minst 10 kg till,
 fram tills skolan slutar i början av juni!
Det behövs bara 2 kg /månad för att det ska lyckas:))
Borde inte vara någon omöjlighet:)

Till julen gjorde dottern och jag lite godis, smaskigt godis dessutom!
Här hittade jag receptet! Vi hade nästan hunnit äta upp allt
 innan jag kom ihåg att ta bild på godisarna:)


SNICKERS  Lchf

2 dl grädde
100 g osaltat smör
2 msk sötrix flor
1 tsk vaniljpulver
jordnötter (jag använde saltade)
mörk choklad (ca 100 g)

1.  Häll grädde, smör, sötrix (sukrin) och vanilj i en tjockbottnad gryta.
2.  Låt blandningen sjuda i 45 - 60 minuter på svag värme,
     under lätt omrörning. Rör inte för mycket.
3.  Om blandningen tjocknar snabbt vid kanterna är den klar.
4.  Låt blandningen svalna något.
5.  Klä en brödform med bakplåtspapper och häll i smeten.
6.  Strö tätt med jordnötter över blandningen
      och tryck ner dem lite i smeten.
7.  Låt stelna i kylskåp ett par timmar.
8.  Skär i små rutor och ställ tillbaka i kylen.
9.  Smält hälften av chokladen på svag värme, ta bort från värmen
      och blanda ner resten av chokladen, rör tills allt smält.
10. Låt chokladen svalna men inte stelna.
11. Använd två gafflar till hjälp och doppa kolarutorna i chokladen.
12. Lägg dem på bakplåtspapper och ställ in i kylen att stelna.
13. Ska förvaras i kylen!

2 kommentarer:

  1. Va kul du hade ju en matblog också. Har farit runt här en stund o här är ju jätte mycket gott. Denna ska jag besöka ofta också. Det ser ju ut att finnas jätte mycket. Ha en fortsatt underbar söndag kram Beijan

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar !
    Trevlig blogg med mycket goda resept ser jag här- Återkommer :)

    SvaraRadera