lördag 28 januari 2012

God kassler och blomkålsris lchf

Middagen idag blev snabblagad men mycket god.
Testade att göra Blomkålsris för första gången 
och det blev en succé hos hela familjen.
Till det hade jag "Kassler på Jakobs vis" som är riktigt gott 
och påminner om "Flygande Jakob"
 fast med kassler istället för kyckling.
Mycket snabblagat.



BLOMKÅLSRIS

Riv 1 blomkålshuvud på grova sidan av rivjärnet. 
Fräs blomkålsrivet i en stor stekpanna i mycket smör.
(Klart på 5-10 min) 
Valfri kryddning. 
Jag kryddade med lite salt, svartpeppar och en skvätt kycklingfond.

Borde bli mycket gott att som variation först fräsa hackad chalottenlök och champinjoner i stekpannan innan man har i blomkålsrivet.
Det ska jag testa nästa gång jag gör Blomkålsris.




KASSLER PÅ JAKOBS VIS

4 port

400 - 500 g kassler
1 burk champinjoner i bit
1 dl salta jordnötter
2 - 3 dl vispgrädde
3 msk chilisås

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Lägg kasslerskivorna på botten i en ugnssäker form.
3. Häll av spadet på champinjonerna, strö dem 
    och grovt hackade nötter över kasslern.
4. Vispa upp grädden så den blir tjockflytande och blanda i chilisåsen.
    Häll alltsammans över kasslern.
5. Ställ in formen  i 225 grader och gratinera 15 - 20 minuter
    eller tills den fått fin färg och är genomvarm.

Jag valde att servera nötterna vid sidan om, 
eftersom det finns två personer i familjen som inte gillar nötter.
Rätten blev lika god i allafall!


Klicka här ifall du missat min utlottning!


1 kommentar: