lördag 16 juli 2011

Kanelkaka med äppelmos


Nu och då letar jag i mina urgamla receptsamlingar,
för det mesta hittar jag någon "pärla".
Receptet till den här saftiga och goda kakan plockade jag fram häromdagen,
passade perfekt eftersom jag råkade ha äppelmos i kylen.
Med äppelmos i smeten blir kakan bara saftigare om den får stå någon dag.
Har du ett mycket sött äppelmos kan du minska sockret i kaksmeten.


KANELKAKA med äppelmos

150 g smör
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
3 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
2 dl äppelmos

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och bröa en rund kakform.
3. Rör smör och socker vitt och pösigt.
4. Tillsätt äggen ett i sänder och fortsätt vispa mellan varje ägg.
5. Blanda ihop de torra ingredienserna
    och rör ner tillsammans med äppelmoset.
6. Häll smeten i formen och grädda på nedersta falsen,
    ca 55 - 60 min, tills kakan släpper formen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar